Sposób rozpatrywania wniosków, podejmowania decyzji, zawierania umów o dofinansowanie oraz komunikacji z wnioskodawcami |
|
Wzory wniosków |
Wzory wniosków dostępne są na stronie internetowej Funduszu www.wfosigw.opole.pl |
Terminy składania wniosków o dofinansowanie |
Wnioski o udzielenie dofinansowania przyjmowane są w trybie ciągłym przez cały rok lub do wyczerpania puli środków na dany rok, za wyjątkiem trybów przewidzianych dla PJB w odrębnych przepisach oraz przedsięwzięć objętych odrębnymi programami finansowania. W przypadku ogłaszanych naborów do programów przyjmowanie wniosków o udzielenie dofinansowania wynika z terminów określonych w ogłoszeniu o naborze zamieszczonym na stronie internetowej Funduszu. |
Rejestracja wniosku |
Każdy wniosek o dofinansowanie podlega rejestracji przez wpis do systemu informatycznego Funduszu. |
Ocena wniosku |
Każdy wniosek podlega ocenie pod kątem spełnienia warunków określonych w Zasadach i Kryteriach wyboru lub programach. W przypadku stwierdzenia braku kompletności złożonego wniosku Fundusz powiadamia, z zachowaniem przynajmniej formy dokumentowej, wnioskodawcę o konieczności jego uzupełnienia. Wnioskodawca zobowiązany jest do uzupełnienia wniosku w terminie wskazanym w powiadomieniu o konieczności dokonania uzupełnień. Decyduje data wpływu uzupełnień do Funduszu. W przypadku nieuzupełnienia wniosku w wymaganym terminie, wniosek ten nie będzie podlegał dalszej ocenie. W uzasadnionych przypadkach na wniosek wnioskodawcy termin ten może zostać przedłużony. Fundusz na każdym etapie rozpatrywania wniosku może zażądać uzupełnień od wnioskodawcy. Zarząd Funduszu podejmuje decyzję o: a) udzieleniu dofinansowania przedsięwzięcia, b) odmowie udzielenia dofinansowania przedsięwzięcia; c) udzieleniu promesy na dofinansowanie. Następnie wnioskodawca jest informowany o decyzji podjętej przez Zarząd. Powiadomienie dotyczące pkt. b) i c) wymaga formy pisemnej. |
Decyzja o udzieleniu dofinansowania |
Decyzja o udzieleniu dofinansowania podejmowana jest dla przedsięwzięć przygotowanych do realizacji, tj. m.in.: - posiadających dokumenty adekwatne do specyfiki przedsięwzięcia i sposobu jego realizacji; - udokumentowane zostało pełne zbilansowanie finansowania kosztów całkowitych zadania. |
Decyzja o odmowie udzielenia dofinansowania |
Fundusz może odmówić udzielenia dofinansowania, gdy: a) wniosek został złożony w sposób uniemożliwiający podjęcie przez Zarząd decyzji o dofinansowaniu przed dniem zakończenia zadania określonego we wniosku o dofinansowanie. b) przedsięwzięcie zostało zrealizowane przed dniem złożenia wniosku o udzielenie dofinansowania za wyjątkiem: - zadań związanych z usuwaniem skutków zdarzeń losowych, jeżeli od dnia poniesienia kosztów do dnia udzielenia dofinansowania ze środków Funduszu upłynęło nie więcej niż 90 dni oraz - przedsięwzięć dofinansowanych w ramach programów, dla których przyjęto odmienne rozwiązania; c) przedsięwzięcie nie spełnia Kryteriów wyboru, warunków określonych w niniejszych Zasadach lub programach; d) Wnioskodawca nie ma zdolności do spłaty pożyczki we wnioskowanej wysokości lub nie ma akceptowanego przez Zarząd Funduszu zabezpieczenia spłaty pożyczki. Zakres badania i sposób określania zdolności do spłaty pożyczki oraz formy zabezpieczenia jej spłaty ustala Zarząd; e) Wnioskodawca będący JST posiada negatywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o możliwości spłaty pożyczki; f) Wnioskodawca będący kościelną osobą prawną lub związkiem wyznaniowym posiada negatywną opinię organu nadrzędnego o możliwości spłaty pożyczki; g) przepisy szczególne stanowią o niedopuszczalności udzielenia dofinansowania ze środków Funduszu. |
Procedura odwoławcza |
Zarząd dokonuje ponownej oceny, na pisemny i uzasadniony wniosek podmiotu, któremu Zarząd odmówił udzielenia dofinansowania lub udzielił niższe niż wnioskowane. Odwołanie od decyzji Zarządu nie może nastąpić później niż 14 dni od daty otrzymania informacji o decyzji Zarządu. W przypadku podtrzymania przez Zarząd swojej decyzji, w/w podmiot, w ciągu 14 dni od otrzymania stanowiska Zarządu, może wystąpić z pisemnym, uzasadnionym wnioskiem do Rady Nadzorczej Funduszu o przeprowadzenie kontroli prawidłowości postępowania w sprawie odmowy dofinansowania lub udzielenia niższego niż wnioskowane. Zajęcie stanowiska przez Radę Nadzorczą kończy postępowanie w sprawie. |
Utrata mocy decyzji o dofinansowaniu przedsięwzięcia |
Następuje, gdy podmiot ubiegający się o dofinansowanie: - nie zawrze umowy o dofinansowaniu lub - nie ustanowi wymaganego zabezpieczenia spłaty pożyczki w ciągu czterech miesięcy od daty podjęcia ostatecznej decyzji o dofinansowaniu. W takim przypadku decyzja Zarządu traci moc, chyba, że w jej treści określono inny termin lub podmiot ubiegający się o dofinansowanie złożył uzasadniony wniosek o wydłużenie tego terminu przed jego upływem. |
Zawarcie umowy o dofinansowanie |
Następuje przez złożenie stosownych oświadczeń przez osoby uprawnione do reprezentowania stron w terminie czterech miesięcy od daty podjęcia decyzji o dofinansowaniu. Zawarcie umowy wymaga formy pisemnej. Dofinansowanie ze środków Funduszu udzielane jest na podstawie umów cywilnoprawnych, których integralną częścią są „Ogólne warunki zawierania umów i wypłaty środków przez WFOŚiGW w Opolu”, dostępne na stronie internetowej Funduszu www.wfosigw.opole.pl |
Okres kwalifikowalności kosztów |
Poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowalnego, niebędącego wkładem własnym wnioskodawcy, może nastąpić najwcześniej po dacie złożenia wniosku o dofinansowanie i nie później niż data określona w umowie o dofinansowanie. Poniesienie pierwszego kosztu rozumiane jest jako data wystawienia pierwszej faktury (w tym także faktury zaliczkowej) lub równoważnego dokumentu księgowego. |
Wypłata i rozliczanie środków |
Następuje po zrealizowaniu części lub całości przedsięwzięcia na podstawie kompletnego wniosku o płatność, sporządzonego według obowiązującego wzoru dostępnego na stronie internetowej funduszu www.wfosigw.opole.pl W przypadku niekompletnego wniosku o płatność Fundusz ma prawo zawiesić wypłatę środków lub wypłacić dofinansowanie w części prawidłowo rozliczonej. Faktury wystawione w walucie obcej rozliczane będą według średniego kursu ogłoszonego przez NBP z dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury. Przelew środków pieniężnych z tytułu udzielonego dofinansowania następuje zgodnie z zawartą umową. Udzielone przez Fundusz dofinansowanie może być wypłacane w ratach po przedstawieniu faktur rozliczających faktyczne wykonanie etapu realizacji przedsięwzięcia, z uwzględnieniem kwot planowanych do wypłaty. Dopuszcza się możliwość wypłaty dofinansowania w formie zaliczki, na podstawie szczegółowych warunków określonych umowie. Wypłata rat udzielonego dofinansowania następuje zgodnie z postanowieniami umowy. Rozliczanie dofinansowania udzielanego przez Fundusz następuje na podstawie dokumentów, zgodnie z zawartą umową. |
Obowiązki beneficjenta |
Beneficjent zobowiązany jest do znakowania przedsięwzięcia zgodnie z „Zasadami znakowania przedsięwzięć dofinansowywanych ze środków Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”, które dostępne są na stronie internetowej Funduszu www.wfosigw.opole.pl Beneficjent zobowiązany jest do utrzymania trwałości przedsięwzięcia inwestycyjnego dofinansowanego przez Fundusz przez minimum 5 lat licząc od daty jego zakończenia. Warunek ten nie dotyczy zdarzeń losowych. Na każdym etapie realizacji przedsięwzięcia, beneficjent zobowiązany jest do informowania Funduszu o wysokości dofinansowania uzyskanego z innych źródeł. |
Warunki dodatkowe |
Zmiany warunków zawartych umów zostaną określone w ich treści. |
Realizacja i rozliczenie przedsięwzięcia |
Następuje zgodnie z warunkami określonymi w umowie o dofinansowanie i innych dokumentach z nią związanych. |